Bot de queixes

Sempre en Català

Dades i seguiment de la queixa realitzada, mitjançant el BOT de Telegram, amb l’entrada de registre ID20240108122750, amb data 8 de gener de 2024.

Consum
Seguiment
Queixa

Comerç / Empresa: AURISE SL
Pàgina web:
Twitter: @parkingaurise
Facebook: https://www.facebook.com/parkingaurise
Instagram:
Ubicació: Consell de Cent, 327, Barcelona

Situació o motiu de la queixa: Hem anat a atenció al client del Pàrquing perquè ens ha pitat el teletac i tenim tiquets de descompte perquè ens anul·lin el teletac i em donin un tiquet. No hi ha ningú, truquem a un intèrfon I m’atén una senyora que el diu que si no li parlo en espanyol no m’entén. Li dic que estem a Catalunya i que no tinc per què parlar-li castellà i em diu que “estamos en España”.
Truco als mossos i em diuen que pagui i que posi una reclamació.

Aquesta gravació es va fer quan varen intentar que els atenguessin per validar un tiquet, no només no disposen de personal al mateix pàrquing, sinó que a més el personal que atén en diferit per intèrfon, no té o no vol tenir noció de la llengua on tenen l’establiment.

Des de l’Associació Acció pel Català, hem fet un comunicat contundent per xarxes socials, el qual ha tingut un èxit significatiu, i com no pot ser d’una altra manera, tot el que representi el català, tot el que defensi el català, té un rebuig desmesurat per part de l’anticatalanisme, intoxicant la queixa i presentant com assetjada a la persona que vol que li parlin en castellà.

Com es pot veure en la gravació no és així, sinó tot el contrari, és l’empleada la que no accepta que es parli en català, infringint la normativa lingüística de consum existent en Catalunya (Article 128 del codi de consum).

Però realment el màxim responsable que això sigui així, és la mateixa generalitat, ja que publica normes i criteris en les seves pàgines i després no posa medis perquè es compleixin, havent de ser els ciutadans els que denunciïn i s’enfrontin, a qui no compleix ni vol complir la normativa, i si aquí hi sumem que quan es truca als mossos perquè actuïn la seva resposta és “pagui i faci una denúncia”, en lloc de personar-se al lloc dels fets, realment com a catalans que estimem la llengua, ens sentim totalment desprotegits.

Per tant, els diríem a tots els anticatalanistes, aquí a Catalunya fa ja més de tres segles que aguantem les imposicions del castellà, no vingueu de víctimes, quan les víctimes som nosaltres.

Seguiment

Drets Lingüístics

La persona consumidora té dret a ser atesa en català? Què vol dir l’expressió “ser atès”?

Sí, té dret a ser atesa en llengua catalana. L’article 128-1 del Codi de consum, estableix que les persones consumidores, en les seves relacions de consum, tenen dret a ser ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin.

Concretament, les empreses i els establiments dedicats a la venda de productes o a la prestació de serveis que desenvolupen la seva activitat a Catalunya encara que tinguin els serveis organitzats des de fora han d’estar en condicions de poder atendre els consumidors i consumidores en qualsevol de les llengües oficials de Catalunya.

L’expressió “ser atès” significa l’obligació d’entendre, almenys, qualsevol persona consumidora que s’expressi en les dues llengües, sense que això comporti l’obligació de parlar en una llengua o una altra.

Resolució

Pendent de resolució

Acció pel Català, també convida a tothom que estigui interessat a donar un cop de mà, que sol·liciti entrar als grups de treball que disposem, podeu demanar informació pel formulari de contacte.

Si a més Vols formar part de l’associació ACCIÓ PEL CATALÀ? Registra’t i fes-te associat, o bé fes una donació, podeu accedir als diferents apartats, pels botons corresponents.

Podeu accedir al BOT de Queixes, per tal de poder interactuar amb Acció pel Català i formalitzar la vostra. L’equip s’encarrega del seu tractament.

#SempreEnCatalà
#ViuEnCatalà

Si voleu fer un donatiu ràpid, ho podeu fer per BIZUM, opció Donar a ONG amb el codi 09020